Інфраструктура – від німців, вагони – від австрійців
Першими у Львові були кінні трамваї. Вони курсували містом з 1880 року. Колії були деревʼяні, оббиті металевою бляхою. 1894 року в місті запрацював електричний трамвай. Він став другим на теренах сучасної України – в Києві такий транспорт з’явився двома роками раніше. Першу лінію відкрили до Крайової виставки, яка відбувалася у Стрийському парку. Дійство було настільки масштабним, що організатори зрозуміли – «кінка» не впорається з напливом відвідувачів.

Інфраструктуру будувала німецька компанія Siemens & Halske – з умовою, що через чотири роки місто викупить її. Вагони привезли з австрійського Ґрацу, а першу електричну підстанцію спорудили на сучасних вулицях Сахарова та Вітовського. Там же облаштували депо.
У першому трамвайному депо згодом обладнали вагоноремонтні майстерні, 1920-ті роки
Фото: audiovis.nac.gov.pl
– Квитки на проїзд були дорогі, – каже дослідник львівського транспорту Олександр Арістархов. – Кіловат електроенергії коштував як хлібина. Вагони ділились на два класи. Умови в них різнились не надто – в першому класі були мʼякі сидіння та фіранки на вікнах. Трамваї їздили зі швидкістю 3-5 кілометрів на годину.
– Квитки на проїзд були дорогі, – каже дослідник львівського транспорту Олександр Арістархов. – Кіловат електроенергії коштував як хлібина. Вагони ділились на два класи. Умови в них різнились не надто – в першому класі були мʼякі сидіння та фіранки на вікнах. Трамваї їздили зі швидкістю 3-5 кілометрів на годину.
Спершу львівʼяни боялись електричного трамвая, як і усього нового. Електрику асоціювали з блискавкою, яка може вбити. Але восени того ж року проклали трамвайну колію на вулиці Личаківській.

– Ця околиця жила окремим життям, місцеві не вважали себе львівʼянами, – говорить дослідник. – Там добре квасили капусту, а жили переважно візники. Трамвай – конкуренція їхній справі. Дружини візників влаштували протест: вагон закидали помідорами та яйцями.
Відкриття маршруту на Личаків у 1894 році. Попри обурення мешканців, згодом він став найприбутковішим у Львові
Фото: audiovis.nac.gov.pl
Трамвайну інфраструктуру у місті активно розбудовували аж до Другої світової. Під час воєнних дій через бомбардування та обстріли трамваї, траплялося, не виходили на маршрути. Підстанції були зруйновані, фахівців бракувало. Вже тоді жінки працювали кондукторками та вагоноводійками, тобто водійками.
Після приходу в місто більшовиків колії почали розбирати. Натомість активно запроваджували тролейбуси. В СРСР не виготовляли трамвайних вагонів для вузьких колій (1000 міліметрів) – саме така прокладена у Львові. Нові трамвайні вагони закуповували спершу у Чехословаччині, а тоді в Німеччині. Складною ситуація була й на початку незалежності України. Рухомий склад не оновлювали, технічний стан був жахливий. Але ЛКП «Львівелектротранс» вдалось налагодити роботу. Сьогодні трамваї є важливим видом транспорту у місті.
Кожне місто має свій колір
У Швейцарії трамваї зʼявились трохи пізніше, ніж у Львові. Спершу у Базелі та Цюриху, теж на кінній тязі. А от у Берні першими були пневмодвигунні, що працювали на стисненому повітрі, та парові трамваї. Курсувати почали у 1890-х.

– Першу лінію у Берні будували для трамвая, який працював на стисненому повітрі, – розповідає швейцарський історик Андреас Мессарлі. – Щоб керувати ним, треба було двоє людей – водій і кондуктор. Друга лінія була для трамвая з паровим двигуном. Його обслуговувало вже троє: водій, кондуктор і кочегар, який подавав вугілля. Через кілька років зʼявився й електричний трамвай. Спершу у Женеві, він курсував узбережжям Женевського озера. В Берні такий почав діяти щойно 1900-го. Місцева влада довго не давала дозвіл на пуск, бо вважала, що контактні лінії зіпсують вигляд міста.
Паровий трамвай курсує Базелем, 2020-ті роки
Фото надав Андреас Мессерлі
Вагони перших електричних трамваїв були невеликі, разовий квиток коштував як зарплата робітника за день. Курсували трамваї раз у пів години, а то й рідше. Швейцарці також сприйняли новий вид транспорту з недовірою. Хоч уже звикли до потягів, та все ж мали забобони щодо швидкості руху.
Перший електричний трамвай у Берні, 1900-ті роки
Фото надав Андреас Мессерлі
– Вважали, якщо рухатись зі швидкістю понад 30 кілометрів на годину, то можна занедужати. А щойно подешевшала електрика, а відповідно й квитки на проїзд, ця галузь транспорту почала активно розвиватись. Трамваї у нашій країні не припиняли працювати ніколи. Змінювались лиш моделі та технічні вимоги до них.
Важливим кроком в модернізації галузі стала поява низькопідлогових трамваїв Vevey – саме їх Bernmobil дарує Львову. В різних містах вагони мають різний колір: у Цюриху вони блакитні й білі, в Женеві – помаранчеві, в Базелі – зелені, в Берні – червоні. Сьогодні трамваї у Берні здійснюють понад 40% перевезень у місті. Вони зручні, ходять за розкладом, покривають площу ледь не всього міста, зокрема його центральну частину.
Бернські трамваї для Львова
На початку повномасштабного вторгнення Росії в Україну Львів став гуманітарним хабом для сотень тисяч людей, які були змушені залишити свої домівки. Всі вони рухалися через залізничний вокзал, розташований за 15 хвилин їзди від центру міста. Трамвай – основний транспорт, який туди курсує з усіх районів. Саме тоді у ЛКП «Львівелектротранс» зрозуміли, що їхня система не готова до такого пасажиропотоку. Довелося думати про збільшення рухомого складу.

Фахівці «Львівелектротрансу» порахували: щоб забезпечити скорочення інтервалів руху до 5 хвилин, потрібно додати до 75 трамваїв. Також це потрібно для розвитку нового маршруту – до центру реабілітації українських військових Unbroken.
Трамваї отримали назву від міста Веве, де їх спроєктували
Фото надав Андреас Мессерлі
– Упродовж вересня 2022-го наша команда розробила проєктний запит з метою збільшення рухомого складу підприємства до 75 одиниць вживаними трамваями, – розповідає заступниця директора з міжнародних проєктів та розвитку ЛКП «Львівелектротранс» Ірина Іванишин. – 7 жовтня Департамент міської мобільності та вуличної інфраструктури Львівської міської ради звернувся з цим проєктним запитом до Посольства Швейцарії в Україні. Рівно через два роки, 7 жовтня 2024 року перші два трамваї Vevey перетнули український кордон і рушили у вагоноремонтні майстерні нашого підприємства.

– У липні 2023 року ми отримали відповідь від Державного секретаріату Швейцарії з економічних питань (SECO) – вони були готові безоплатно передати нам 11 низькопідлогових трамвайних вагонів від компанії Bernmobil типу Düwag Vevey/BE 4/8 з міста Берн у робочому стані. – продовжує Ірина Іванишин. – Тоді ж почалась попередня оцінка, яку Державний секретаріат Швейцарії з економічних питань  доручив провести компанії Rubi Bahntechnik GmbH. Ми були дуже раді, коли дізналися, що результат оцінки – позитивний. До речі, 14 лютого 2025 відбувся останній рейс Vevey у місті Берн.
Низькопідлогові вагони з Берна з’явилися на вулицях Львова навесні 2025 року
Фото: Володимира Караїма
у жовтні 2023 року швейцарські експерти ретельно дослідили трамвайну інфраструктуру міста та перевірили її технічні характеристики
Важливими критеріями були стан і ширина трамвайних колій, їхні викривлення та вигини, електропостачання тощо. Тоді ж відбулась зустріч у Львівській міській раді, в якій взяли участь представники міста, Посольства Швейцарії в Україні, ЛКП «Львівелектротранс» та депутатського корпусу ЛМР та ВРУ. Останнім етапом перед прийняттям остаточного рішення щодо передачі трамваїв стала технічна місія ЛКП «Львівелектротранс» у Берн.
– Вагони Vevey мають понижений рівень підлоги, — зазначає Ірина Іванишин. — Це дає доступ до транспорту для людей з інвалідністю та маломобільних груп населення. Проєкт вдалось втілити завдяки успішній комунікації зацікавлених сторін, інтенсивній професійній та інформаційній активності нашого підприємства у соцмережах і можливості вільної комунікації з аудиторією.
– Вагони Vevey мають понижений рівень підлоги, — зазначає Ірина Іванишин. — Це дає доступ до транспорту для людей з інвалідністю та маломобільних груп населення. Проєкт вдалось втілити завдяки успішній комунікації зацікавлених сторін, інтенсивній професійній та інформаційній активності нашого підприємства у соцмережах і можливості вільної комунікації з аудиторією.
Сьогодні частина трамваїв уже курсує на маршруті № 1. До кінця травня мають бути на лініях уже усі трамваї Vevey. Але проєкт «Бернські трамваї для Львова» на цьому не завершується. Швейцарці погодили ще один – «Базельські трамваї для Львова». Відповідний меморандум підписали у грудні 2024-го. Координує ці проєкти директор департаменту міської мобільності та вуличної інфраструктури ЛМР Олег Забарило.

– Нам не лише безоплатно передадуть трамваї, а й надаватимуть запчастини, обладнання і матеріали, які зносяться під час експлуатації, – розповідає головний інженер ЛКП «Львівелектротранс» Володимир Ковалів. – Протягом місяця швейцарці навчали наших водіїв і технічний персонал. Срібна призерка трамвайного чемпіонату TRAM-EM 2022 Ірина Козак отримала відповідний сертифікат і стала основною інструкторкою з навчання решти наших водіїв. Курсуватимуть трамваї Vevey на маршрутах, поблизу яких є лікувальні чи реабілітаційні центри. Саме вони передбачають більшу кількість пасажирів, для яких доступність до інклюзивного громадського транспорту є вкрай актуальною. Загалом ми розраховуємо на тривалу експлуатацію отриманого рухомого складу – до десяти років.
Бернський трамвай у Львові
Фото Романа Балука
«2 тисячі кілометрів долаємо тиждень»
Дідьє
Баухман
прессекретар компанії Bernmobil
– Як виникла ідея передати вживані трамваї з Берну до Львова?
– У нашому місті поступово вводять в експлуатацію 27 нових трамваїв Tramlink від компанії Stadler Rail. Тож 12 трамваїв Vevey Be 4/8 вивели з обігу у квітні 2025 року року. Хоч ці трамваї більше не відповідають швейцарським стандартам, вони перебувають у доброму стані та можуть використовуватися ще протягом 10-12 років. Раніше Bernnobil спільно з SECO уже втілювали подібний проєкт – протягом 2003–2010 років передали 14 трамваїв і дев’ять причепів до Румунії.
– Як обирали місто, куди поїдуть трамваї Vevey?
– SECO доручив компанії  Rubi Bahntechnik GmbH оцінити міста, котрі подали заявки. Після детальних перевірок у список фіналістів увійшли три українські міста, а переміг Львів. Це місто має відповідну ширину колії та добре розвинуту інфраструктуру. Щодо самих трамваїв – Vevey були введені в експлуатацію у Берні 2 квітня 1990 року. Їхня низькопідлогова конструкція стала справжнім проривом.
– З якими викликами зіштовхнулися під час проєкту?
– Було непросто організувати навчання у Берні, в якому взяли участь чотири співробітники ЛКП «Львівелектротранс» і один перекладач. Перший Vevey привезли у Львів наприкінці вересня 2024-го. Решта прибули у квітні 2025 року. Транспортування трамваїв вимагає ретельного планування. Ми залучаємо два автопоїзди з супроводжувальними машинами. 2 тисячі кілометрів долаємо за тиждень. Попри все, нам вдалось подолати усі труднощі, й ми сподіваємось, що бернські трамваї ще довго  слугуватимуть Львову.
Матеріал створено Локальною історією на замовлення Посольства Швейцарії в Україні
Читайте також
Хроніка подій. Як трамвай підкорив Україну та Європу
Найцікавіші факти про розвиток цього транспорту у європейських містах.
Еволюція трамваю у Львові: від "кінки" до швейцарських "томатів"
Як змінювалася трамвайна інфраструктура у місті з 1894 року і дотепер.